5 fontos ok a D-vitamin bevitel növelésére – LifeSavvy

Avatar admin | 2021.01.21. 5 Views 0 Likes 0 Ratings

5 Views 0 Ratings Rate it

Egy fakanál, tele D-vitamin gél kapszulákkal.
R_Szatkowski / Shutterstock

A D-vitamin kritikus tápanyag, amelyet megfelelő körülmények között megfelelő táplálékmágiává tehetünk testünkben, mint valamilyen táplálkozási varázslat. De nem mindenki képes betelni vele, és a klímának, amelyben él, nagy szerepe van. Itt van, amit tudnia kell.

Mielőtt belevágnánk, nézzük át gyorsan az alapjait ennek az egyedülálló és csodálatos anyagnak, amelyet „napsütéses vitaminnak” ismerünk.

Mi a D-vitamin?

A D-vitamin olyan tápanyag és hormon, amely jelentős szerepet játszik a többszörös testi funkciókban, és nagy potenciállal rendelkezik számos betegség kezelésében és megvédésében.

Míg a D-vitamint a megfelelő ételek elfogyasztásával vagy étrend-kiegészítők szedésével szerezhetjük be, testünk önmagában képes előállítani az ultraibolya-B (UVB) fény hatására. Amikor ez megtörténik, a D-vitamint aktív formájává alakítják, és az egész testben hordozzák, hogy különböző biológiai funkciókban részesüljenek.

Az egyik legfontosabb dolog, amit természetes úton meg kell érteni a D-vitamin szintézisében, hogy megfelelő napsugárzást igényel. Az Egyesült Államok északi részén (Kentucky vagy Arizona északi határánál északabbra) az emberek küzdenek a megfelelő napsugárzásért a téli hónapokban. Még egy napsütéses napon is eléggé csökken a nap szöge és intenzitása elégtelen UV-expozíció a szükséges mennyiségű D-vitamin előállításához.

Miért fontos a D-vitamin az egészséged szempontjából?

Mint minden más tápanyag esetében, a rendszerben is elegendő mennyiséget kell fenntartani a maximális jólét biztosítása érdekében. Íme néhány fő előnye, amelyeket kínál.

Megakadályozza a depresszió tüneteit

Tanulmányok kimutatták, hogy az alacsony D-vitamin szint növelheti a a szezonális affektív rendellenesség kockázata (SAD) és depresszió. A D-vitamin ugyanis segít szabályozni a szerotonin nevű hormon termelését, amely a központi idegrendszer kulcsszereplője, amely stabilizálja a hangulatot, jó közérzetet vált ki és javítja az alvást.

Mivel a téli hónapokban nehezen jön ki a napsütés, hajlamosak vagyunk kevés D-vitamint fogyasztani, ami megmagyarázza, hogy miért sokan tapasztalják depresszió tüneteit ebben az időszakban. Ez a kérdés még inkább elterjedt azok körében, akiknek sötétebb a bőrük, mivel küzdenek a D-vitamin bőséges termeléséért – a bőrükben lévő magasabb melanin-szám természetes gátaként hat a vitamin előállításához szükséges UVB felszívódására.

Ennek eredményeként az orvosok általában javasolják a D-vitamin-hiány szűrését és kezelését a depresszió tüneteiben szenvedőknél.

Támogatja az immunrendszert és küzd a gyulladás ellen

Nem sok ember ismeri azt a kritikus szerepet, amelyet a D-vitamin játszik az immunrendszerben. A kutatások szoros összefüggést találtak között D-vitamin-hiány és autoimmun betegségek kialakulása, például szklerózis multiplex és gyulladásos bélbetegség.

Kimutatták azt is, hogy ennek a tápanyagnak az optimális szintje segíthet harcoljon a káros baktériumok és vírusok ellen, és védjen az akut légúti fertőzések ellen mint a tuberkulózis. Ezért a D-vitamin számos közelmúltbeli tanulmány tárgyát képezte a fertőző betegségek, például az influenza és a koronavírus megelőzési módszereiről és kezeléséről, mivel a beteg betegeket gyakran hiányosnak találják ebben a kulcsfontosságú vitaminban. Bár még mindig sok kutatást kell elvégezni, a jelenlegi eredmények ígéretesek.

Erősíti az izmokat és a csontokat

A D-vitamin megkönnyíti a kalcium felszívódását, ami végül hozzájárul a csontsűrűség és az izomerő növeléséhez. Ha azonban kevés a D-vitamin, a kalcium automatikusan felszabadul a csontokból a véráramba, hogy pótolja hiányát, növelve a törések, izomfájdalmak és gyengeség kockázatát.

Mivel a csontok ciklikus pusztulási és képződési folyamaton mennek keresztül (osteogenezis), a rendszerben a magas D-vitamin szint fenntartása elősegíti a számos csontbetegség megelőzése mint például az angolkór gyermekeknél és a csontritkulás felnőtteknél.

Segít megelőzni az 1. és a 2. típusú cukorbetegséget

Több longitudinális vizsgálat szoros összefüggést talált a között D-vitamin hiány és az 1. és 2. típusú cukorbetegség kialakulása. Ez kapcsolódik a D-vitamin szerepéhez a glikémiás kontroll és az inzulinérzékenység elősegítésében, amely két központi kérdés a cukorbetegségben szenvedőket. Bár a vizsgálatok nem meggyőzőek, továbbra is feltárják az összefüggést az adott tápanyag és a cukorbetegség között.

Javítja a szív- és érrendszeri egészséget

A jelenlegi eredmények azt mutatják A D-vitamin segíthet csökkenteni a magas vérnyomást, a szívbetegséghez és a szívelégtelenséghez közvetlenül társuló állapot. Még rövid távú D-vitamin-hiányról is kiderült, hogy negatívan befolyásolja a vérnyomást, ami arra utal, hogy ez a stroke és a szívroham magasabb kockázatát is eredményezheti.

Mennyi D-vitamint kell bevenni?

Példák magas D-vitamin tartalmú ételekre.
Ekaterina Markelova / Shutterstock

Az Orvostudományi Intézet 600-800 nemzetközi egység (NE) D-vitamint javasol naponta, a felső beviteli szint napi 4000 NE felnőttek számára. Egyes tanulmányok szerint legfeljebb az amerikaiak háromnegyedében hiányzik a D-vitamin. Ezen hiányosságok, az éghajlat tartománya és az emberek saját biológiája miatt nem ritka, hogy nagyobb dózisokkal egészítsék ki – különösen orvos felügyelete mellett.

Ezt szem előtt tartva, mielőtt a gyógyszertárba rohanna D-vitamin-kiegészítőket vásárolni, javasoljuk, hogy beszéljen orvosával. Mindig lehetséges, hogy a kiindulási D-vitamin szint rendben van – ez azokra vonatkozik, akik meleg éghajlaton élnek, amely lehetővé teszi a rendszeres napsugárzást, és akik magas d-vitamin-tartalmú ételek, például zsíros halak, dúsított tej, stb.

A D-vitamin jelenlegi szintjének ismerete szintén fontos, mert annak túlzott mennyisége toxicitást okozhat, és egészségügyi problémákkal járhat. Mivel ez a vitamin bizonyos gyógyszerekkel is káros kölcsönhatásokat okozhat, a legjobb, ha először konzultál orvosával, mielőtt a pótvonatra ugrana.

Alternatív megoldásként étrendjét megfelelő ételekkel egészítheti ki annak ellenére, hogy a vegetáriánusok és a vegánok talán egy kicsit nagyobb kihívást jelentenek. Ellentétben a vény nélkül kapható kiegészítőkkel történő megadagolással, nagyon nehéz túl sok D-vitamint enni étrendi bevitel útján, így sokkal könnyebb korrekciókat végezni és elkerülni a túlzott pótlást.


Önmagában a D-vitamin nem csodaszer, de a hiányosságok rengeteg problémához vezetnek. Ha egészséges egyéniség csúszik át a tél sötét napjain, a D-vitamin bevitelének növelése meglehetősen előnyös lehet, miközben a sarkon lévő naposabb nyári napokra vár.




Source link


5 Views 0 Ratings Rate it

  • Minden jog fenntartva 2019-2020. Hogyankészítsek.Hu Impresszum Adatkezelési szabályok